Griekse avonturen

Griekenlandreis 2018 St. Ignatiusgymnasium

Half oktober vond de jaarlijkse studiereis plaats naar Griekenland. De vele ruïnes gingen leven door de verhalen erachter.


Een van onze klassiekers
Elk jaar biedt het Ignatius als een van de 'klassieke reizen' een rondreis door Griekenland aan. Deze reis omvat niet alleen topbestemmingen (denk aan Delphi, Athene en Epidaurus), maar ook plekken waar je zelf niet zo snel komt (zoals Thessaloniki, Vergina, Dion, Meteora en Pella). 

Van dag tot dag
Dit jaar was het een kleine groep van dertien leerlingen. Er gingen twee begeleiders mee: mw. Van Oeveren en dhr. Stouthart. Het verblijf was in hotels en de groep had de beschikking over een eigen bus met chauffeur. 

De start was in Thessaloniki en de eerste twee dagen stonden in het teken van het oude Macedonië (Alexander de Grote en zijn familie). Daarna bezocht de groep de Meteora-kloosters, vervolgens Delphi en daarna het klooster van Hosios Loukas. Vervolgens pakten ze een stukje Peloponnesos mee en keken ze hun ogen uit in Mykene en Epidauros. 

De reis eindigde met twee dagen in Athene, waar de leerlingen overweldigd werden door de hoeveelheid culturele geschiedenis: de Akropolis, het Nieuwe Akropolis-museum, het gebied Kerameikos, de Agora, het Nationaal Archeologisch Museum, neoclassicistisch Athene, de tempel van de Olympische Zeus en het Kallimarmaro-stadion.

Wat bracht de reis op?
Docent en begeleider Stouthart: “Je zigzagt door de tijd en je ziet erg veel van de Griekse geschiedenis. Niet alleen van de oudheid, maar bijvoorbeeld ook van de Grieks-Orthodoxe kerk. Omdat we van Thessaloniki naar Athene reisden, zagen we ook veel verschillende landschappen.”

Moesten de leerlingen zelf ook nog een bijdrage leveren aan het programma? “Jazeker! Ze hadden vooraf allemaal een onderwerp gekozen en dat uitgewerkt in een voordracht of rondleiding. Daarbij hebben ze veel beeldmateriaal gebruikt, zoals reconstructies en kaarten. Dat werkte erg goed. De opdracht was namelijk: zorg dat je onderwerp tot leven komt en zorg dat je publiek gaat kijken. Dat hebben ze dit jaar uitzonderlijk goed gedaan!”

Ontspanning
Er was ook genoeg tijd en ruimte om te ontspannen, vertelt Stouthart. “Soms gingen de leerlingen ’s avonds zelf op pad. Zo konden ze bijvoorbeeld de stad Athene zelfstandig ontdekken. Ze hebben ook hardgelopen in het stadion van Epidauros en in het Olympische Kallimarmaro-stadion. Tussendoor was er tijd om te zwemmen in de blauwe Griekse zee. In de bus werd ook veel gedaan: er werd hard gezongen, we hebben films gekeken, we deden de Griekenlandquiz en alle leerlingen kennen nu het Griekse volkslied!”

Lees en bekijk zelf wat de leerlingen gevoeld en geleerd hebben.
Terug
Media
  • Delphi-Athena-Pronaia
  • Delphi-stadion
  • Delphi-stadion-2
  • Kallimarmaro-stadion
  • Kallimarmaro-stadion-2

In dit menu

Laatste nieuwsKijkje in het brein

Wist je dat hersenen het beste werken als je erin snijdt? Ignatius-leerlingen konden onlangs zelf naar binnen kijken.
Lees meer

OnzeAmbitie

Werken aan ontwikkeling vanuit waarderend perspectief. Ruimte bieden aan talent en creativiteit. Samen onderzoekend aan de slag met een open houding en oog voor elkaar en de wereld.
Bekijk onze missie & visie
Nieuwsgierig, zelfstandig, verantwoordelijk
Je leert bij ons hoe je moet leren
We geven je de kans om uit te blinken
Je krijgt onderwijs op hoog niveau
De klassieke vorming is ons uitgangspunt
Je krijgt veel persoonlijke aandacht
We geloven in samenwerken
Onze leerlingen en docenten zijn actief én leergierig
We bereiden je voor op de maatschappij
Er is ruimte voor individuele groei